A cím magáért beszél, egy kis szösszenet arról, hogyan kerüljük el azt hogy minden 2. játékban szét oltsák a fejünket a bénázásunkért. Rengeteg kérdést tesznek fel evvel kapcsolatban a neten, igaz, itt a béta vége, tehát elvileg kevesebb a noob, de hé, a Garena még mindig ott van, illetve mi van akkor ha megvetted a gémet, de képtelen vagy élvezni azt, mert mindig lebőgsz?
Első lépés: Kiválasztani a módot
Elég fontos, különösen az elején. A játék rengeteg módot kínál fel /ap,ar,rd,sd,bp stb./, de kezdőként számunkra ez nem bír akkora jelentőséggel. Pedig kéne! Könnyen belefuthatsz abba, hogy egy szervezett csapat ellen játszol, akik ap-ben /all pick, azaz mindenki maga választ hős, úgyhogy minden hős elérhető/ könnyen érvényesíthetik a taktikájuk, játékstílusuk veled szemben, ráadásul te még nem tudsz counter-pickelni /azaz olyan hőst választani, ami jól használható az ellefél egy vagy több hősével szemben/. Ha az elején vagy, a legtöbb hős úgyis ismeretlen, akkor mi a fenének adnád meg ezt az előnyt az ellennek? Kezdő modnak az sd-t ajánlom, ahol elkerülhető a fenti eset, viszont neked is lehetőséged nyílik 3 lehetséges hős közül választani. Így ráadásul nagy eséllyel belefutsz olyan hősbe, amit amúgy nem játszanál és ez igen hasznos. Az easy modeot semmiképpen sem ajánlom elsőre, remgeteg szempontból. Egyrészt 2x annyi aranyat kapsz alapból, ami kevésbé fontossá teszi a last hittinget /utolsó ütést/. Másrészt az xp is több, így a denyolás sem annyira fontos. A játék felgyorsul, megborul az egyensúly, az agi herok szerepe hihetetlenük megnő, más herok használhatatlanok lesznek. A gank/creepelés egyensúlya is felbomlik. Illetve azt sose felejtsük el, hogy a készítők nem easy modera csinálták a játékot, a balance a normálban tökéletes. Ha később érvényesülni akarsz normal módú játékokban, az elején az easy módot el lehet felejteni. A hardcore viszont remek mód, de egy kezdő ezt se válassza, mert nem biztos, hogy élvezné :P
Második lépés: A hős választása /picking/
Az egyik legfontosabb része minden játéknak, amit folyamatosan alábecsülnek. Nem csak azért, mert bizonyos heroknak tökéletes counter pickjei vannak, hanem mert a csapatösszeállítás determinálja a játékmenetet, végsősoron az a csapat nyer, amelyik jobban kihasználja a csapata erősségét /pl. gank, counter, gyors pushok/. A klasszikus csapatfelállás a következő képpen néz ki: 2 tank, 1 carry, 1 support, egy semmi carry, jó disable lehetőségekkel. Erre a 3 /a semivel együtt több/ alap "szerepre" egy külön cikkben fogok kitérni, itt egyenlőre elég legyen annyi, hogy ne legyen az a kényszerképzeted, hogy a legjobb pick az 5 agi/lity/ hős :) Félreértés ne essék, nincs olyan hogy, rossz hős /najó, hogy egy klasszikust idézzek: "talán scoutot kivéve" :P/. Már Sun Tzu bácsi is megmondta: "A győztes harcosok először nyernek, és aztán mennek harcolni, míg a vesztesek először elmennek a harcba, és próbának nyerni". Szóval ha nem barátokkal vagy a klánoddal játszol, mindig próbáld rávenni a csapattársaidat, hogy mondják el mit pickelnek, így még időben elkerülhető a scout, nighhound, madman, sandwraith, chronos csodálatos ötöse :)
Harmadik lépés: Maradj élve!
Igen-igen, ezt külön el kell mondani. A játék elején /de sok hősnek a végén is/, egy-két torony lövése jelentős mennyiséget lefarag a hp-jából, tehát ha észreveszed, hogy üt a torony, menj egy kicsit vissza, hagyd, hogy helyetted egy creepet támadjon. Ellenfelet ne támadj meg direktbe, mert rádmásznak az ellenséges creepek. Klikkelj az ellenfél hőse melletti területre, így a hősöd odamászik, ekkor gyorsan beleüthetsz egyet és már húzódsz is vissza. Ha üldözöl egy ellenfelet, ne csak rá klikkelj jobb gombbal, mert így a fog /az a terület amit a hősöd nem lát/ megtréfálhat, pl. ha az ellenfeled egy magaslatra megy fel, és te éppen alatta vagy /merhát ugye 3D-van, vagy miszösz/, akkor a hősöd nem fogja látni az ellenfelet és így megáll. Tehát itt is az ellenfél mellé klikkelj, és amikor biztos vagy benne, hogy ha ráklikkelsz az enemy-re, a hősöd azonnal meg tudja ütni, akkor támadj csak. A teleport /homecoming stone, vagy post haste/ életmentő lehet, a játék alatt végig. Még ha későn is veszel észre egy ganket, ha ügyesen futkározol az erdőben, és jól játszol a foggal, el tudsz teleportálni. Egyébként ha ügyesen számolsz, és jól mozogsz, sok mindent meg lehet úszni, nézd csak ezt a tuti halott slithert, hogy elfut anti elől :) Ha már a gank szóba jött: mindig olvasd el/hallgasd mit mondanak a csapattársaid, ki hol hiányzik és számíts rá. Az utolsó életmentően fontos dolog: a minimap /bal alsó sarok/. Fél szemed mindig rajta legyen!
Használd a gyors billentyűket! Szakítsd meg a hős animációit. Ezek az animációk sokkal tovább mennek, mint amennyire szükség van, különösen az autoattackok.
Negyedik lépés: Lanelj!
Méghozzá jól. Az természetesen alap, hogy last hitelsz. Hiszen csak így kapsz aranyat a creepek leöléséért, ami irtó fontos. A denyolás pedig nem csak az xp-t veszi el az ellentől, hanem jobb esetben az aranyat is, hiszen ha minden igaz, ő is lasthitelget. Fontos még tudnod, hogyha melee /azaz közelharci/ hőssel vagy, és ellened egy ranger /távolsági hős/ van a lanen, nehéz dolgod lesz, ugyanis ha megpróbálsz lastihitelni vagy denyolni, a ranger egyből beléd fog ütni. Ez ellen nem sok orvosság van. Hasznos dolog az ún. pull. Ez azt jelenti, hogy rákattintasz az ellenséges hősre, mire az ellenséges creepek megindulnak nagy elennal feléd. De Te rögtön hátra is mész /magyarul elkattintottál az ellenséges hősről a földre/, így a creepek leszállnak rólad. Ezzel a trükkel egy kicsit a Te tornyod felé húztad a creepeket. Játszd el párszor, és máris torony alatt leszel, ahol biztonságosan lasthitelgethetsz. A toronytól ne ijedj meg, kezeld úgy mint egy "picit erősebb" creepet, próbáld kiszámolni mikor kell üssél, hogy ne az övé, hanem a tied legyen a creep kill. A lanek felépítése általában a következőképp írható le: 2-1-2, azaz kettő hős fent, egy középen, és kettő lent. A középső hős /a solo hero/, általában jó az earlygameben, és a gankben. Sokszor érdemes venni neki egy bottle-t, pont ezért, hiszen a rúnák segítségével nagyban megnő az esélye egy sikeres gank végrehajtására.
Ötödik lépés: Értsd a játékmachanizmust!
Ez egy elég tág dolog, sokminden tartozik ide, én most a legfontosabbakat említeném, mai minden kezdőnek fontos lehet.
1.) Valaki mindig vegyen couriert! Miért? Mert óráisi előny az, ha nem kell folyton visszamenned a bázisra. Mikor az elenfeled ezt teszi, Te szabadon creepelhetsz, és az xp-t is végig kapod.
2.) Valaki mindig vegyen wardot! Másik kedvenc szabályom, amit állandóan semmibe vesznek. Óriási hiba. Gondolkozzunk csak, miért van az, hogy a ward of sight az egyetlen cooldownos item a shopban? Nyílván nem véletlen. Hatalmas előnyt biztosít egy-egy megfelelően pozícionált ward, láthatjuk a rúnákat, azt hogy hol mozog az ellenfél, mikor creepel, vagy defensive ward esetén elkerülhetjük a ganket. Általában a kezdésnél az egyik rune spothoz tesznek egy wardot ami bőven elég. Rúna minden 2. percben keletkezik, tehát ha nincs fent, akkor nyilván lent van. A másik wardot vagy az első lejárta után rakják ki, vagy ha van olyan ellenséges hős, aki a woodsban creepel /pl. tempest, warbeast/, akkor lerakják az egyik ellenséges creep spothoz, hiszen ha van ott egy ward, nem termelődnek új creepek. Wardot /és couriert is/ a support hősnek kell vennie /az esetek 90%-ában/, függetlenül attól, hogy ő élvezi-e az előnyét vagy sem!
3.) "Call miss!", azaz szóljunk ha valaki hiányzik a laneről. Nem kifogás ha meghalt! Amint újáéledt, megint szólj a missért, ez a Te feladatod /nem kifogás, hogy: "De ketten vagyunk a lanen", maximum Te is és a lanepartnered is leírja, na bumm/. Általában ezt cirka 15 percig szokták csinálni, utána beindul az élet, és nem tartják a laneket.
4.) Ne legyél szégyenlős. Irányítsd a játékot, ha kell, pl. ha van egy double damage rúnád, tessék lenyomni a "t" betűt és benyögni hogy: "come gank enemy woods", az írásra kevésbé figyelnek, a hangra majdnem mindig.
5.) Az alt+g billentyűk lenyomása után "pingelhetsz" a mapra, azaz felhívhatod társaid figyelmét bármire. Ezt is érdemes használni, de ne annyiszor hogy a többiek agyára menjen.
6.) Ne egy vonalban glasszálj a társaiddal! Ha együtt mozogtok mindig, könnyű célpontjai vagytok az aoe spelleknek /aoe ultis hősöknél pl temp, behe erre különösen figyelj!/
7.) Reagálj az ellenséges hősökre! Ha sok nuker van az enemy teamben pl. pyro, which slayer vegyél valamit magic damage ellen /barrier idol, bkb/. Ha az invi/sible = láthatatlan/ hősökből van sok, ott a dust, a ward, a gem, vagy a puzzle box lvl3.
8.) Gankelj! Baromi vonzó lehet az üres lanen creepleni, és örülni hogy "HÁHÁ még 3 creep és kész a sanyi!!" Csak sajnos szart se érsz vele, ha a maradék 4 embert a csapatodból halomra gyilkolják. Nehéz megtalálni a balanceot a creepelés/gankelés között, de muszáj a csapattal is mozogni, ha valaki solozni akar, menjen SuperMariozni :)
9.) Ha csak nem vagy über tank, ne rohanj elsőként a csatába. Vagy hogy megint egy klasszikust idézzek "A Rambo még mindig NEM HoN hős!" =) Ugyanakkor az sem jó, ha túl hátul állsz. Az a tuti ha a csapatoddal mozogsz, kicsit szellősen és hagyod a tankot tankolni /kivéve persze ha épp te vagy az/
Ha ezeket a pontokat betartod /én tudom hogy rohadt sok :)/ akkor tutira nem leszel lúzer, sőt, még az is előfordulhat, hogy jó játékos válik belőled :P